اخباراهل سنتحقوق بشر

آزادی دو تن از نزدیکان مولانا نقشبندی از زندان چابهار پس از ۶۶ روز

شبکه کلمه/ به گزارش کمپین فعالین بلوچ، روز گذشته دو تن از نزدیکان مولانا نقشبندی که توسط نیروهای اطلاعات سپاه بازداشت شده بودند، آزاد شدند.

هویت این دو جوان بلوچ “ادهم آسکانی” و “مرتضی نبات زهی” فرزند جان محمد اهل راسک عنوان شده است.

ادهم و مرتضی از نزدیکان و همراهان همیشگی مولانا عبدالغفار نقشبندی بودند که در تاریخ ۲۸ آذر ماه ۱۴۰۱ پس از احضار به دادگستری و اطلاعات سپاه راسک بازداشت شدند.

این دو جوان بلوچ پس از بازداشت توسط نیروهای اطلاعات سپاه به زندان چابهار منتقل شدند و در کمتر از دو روز حکم یک ماه حبس برای هر کدام از آنها صادر شده بود.

گفتنی ست مولوی عبدالغفار نقشبندی از روحانیون صاحب نفوذ بلوچ است و از جمله افرادی ست که با انتشار بیانیه ای نسبت به قتل عام نمازگزاران مسجد مکی و معترضان بلوچ در زاهدان واکنش نشان داد. وی در این بیانیه، فاجعه ی دلخراش و خونین قتل مردم نمازگزار و بی دفاع زاهدان را نشانگر اوج مظلومیت مردم ستم دیده بلوچ و در عین حال سندی قاطع بر نگاه‌های عقده ای و بی رحمانه به بلوچ و بلوچستان، دانست.

همچنین ایشان پس از افشاگری منابع خبری بلوچستان پیرامون تجاوز فرمانده انتظامی به دختر ۱۵ ساله بلوچ، پس از ملاقات با خانواده قربانی، رخ دادن تجاوز علیه دختر نوجوان چابهاری را تائید کرد. پس از این اقدام، فشارهای گسترده ای از سوی دستگاه های امنیتی علیه او و نزدیکانش اعمال شد که نهایتا دادگاه ویژه روحانیت ایشان را احظار کرد، اما تاکنون از سرنوشت دقیق ایشان اطلاعی در دست نیست.

دکمه بازگشت به بالا