سیاسیمقاله

دمیدن در تنور سرد

شبکه کلمه| اجلال قوامی با انتشار یادداشتی درباره مناظره حسین شریعتمداری و محسن هاشمی نوشت: در ۳۰ سالگی نشستن حسین شریعتمداری بر صندلی روزنامه کیهان به عنوان مدیر مسئول و نماینده ولی فقیه در این روزنامه پرسابقه، مناظره او با محسن هاشمی از اعضای شورای مرکزی کارگزاران سازندگی ایران در باب الزامات انتخابات آزاد از شبکه خبر پخش شد.به رسم دیرین و عادت مالوف برای گرم کردن تنور انتخابات از چپ و راست،اصول‌گرا و اصلاح طلب و به طور کلی جناح های درون حاکمیت هر کدام به سبک و سیاق خود در گرم کردن این تنور نقش دارند.اما مناظره حسین شریعتمداری و محسن هاشمی در رابطه با انتخابات و بازخورد آن در شبکه های اجتماعی بخشی از واقعیت های نادیده در متن جامعه را عیان ساخت که نمی توان به سادگی از کنار آن گذشت.

۱- واکنش کاربران شبکه های اجتماعی به این مناظره نشان داد که جامعه وقعی به دو گانه اصولگرا- اصلاح طلب نمی گذارد و از این دوگانه درون حکومتی عبور کرده است.

۲- هر دو طرف مناظره سخن تازه ای و متاع و کالایی برای عرضه کردن نداشتند.تکرار همان مجادلات و دعواهای جناحی که بیشتر به جنگ قدرت دو جناح باز می گردد و برای جامعه بازی تکراری و ملال آوری است.

۳- هر دو جریان درون حاکمیت به شدت با بحران پایگاه اجتماعی روبرو هستند و دیگر شعارهای زیبا و شکیل جناح اصلاح طلب هم برای مردم جذاب نیست و به نوعی مردم از این جریان ها روی گردان شده اند.

۴- فاصله مطالبات و خواست مردم در این سال ها با آنچه که اصول‌گرا و اصلاح طلبش می گویند فرسنگ ها فاصله دارد و شکاف بین جامعه و این جریان ها بسیار عمیق تر از آن است که با چهار تا توپ و تشر به این نهاد و آن سازمان مردم را دلخوش کنند.

۵- و اما مساله اساسی و بنیادی به فرآیند انتخابات و ساختار آن در تامین خواست و مطالبات دموکراتیک مردم بر می گردد که اساسی ترین چالشی است که تاکنون به حاشیه رفته است.به هر حال مناظره شریعتمداری و هاشمی رفسنجانی که هر کدام نماینده بخشی از حاکمیت اند نتوانست میزان الحراره اجتماع باشد و جز ملال آوری چیزی در انبان نداشت.

دکمه بازگشت به بالا