اخباراهل سنتسیاسی

مهمترین رویدادهای بلوچستان در هفته گذشته

چهارشنبه ، ۶ دی ۱۴۰۲ | به گزارش شبکه کلمه، رویدادهای هفته بلوچستان بدین قرار است:

۱-مولانا عبدالحمید از حکومت پاکستان خواست تا صدای مردم معترض بلوچ، خصوصاً زنان بلوچ را بشنود و پاسخگوی مطالبات آنان باشد.

۲- روز جمعه یکم دیماه ۱۴۰۲، مردم زاهدان پس از اقامه نماز به درخواست مولوی عبدالحمید در سایه جو سنگین امنیتی با سکوت از مصلی زاهدان خارج شدند.

۳-طبق ویدئوی منتشر شده در فضایی مجازی یک شهروند بلوچ عنوان میکند پزشکان بیمارستان امام علی چابهار به درمان بیماران در بیمارستان توجهی نمیکنند و از آنها میخواهند به کلنیک‌های خصوصی آنها با گرفتن ویزیت آزاد مراجعه کنند.

۴- مولوی الیاس اسماعیلزهی فرزند مولوی عبدالحمید و امام جمعه منطقه دومگ که به همراه خانواده خود که در حال بازگشت به روستا بوده در ایست بازرسی خروجی زاهدان توسط نیروهای امنیتی به مدت دو ساعت مورد بازجویی قرار گرفته است.

۵- سه شهروند بلوچ با هویت «سعید شه بخش» ۲۴ ساله، «مهدی شه بخش» ۲۲ ساله و « مهرالله شه بخش» ۲۳ ساله در منطقه سفیدک زاهدان توسط نیروهای نظامی بدون نشان دادن حکم قضایی در منزل خود بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده اند.

۶- نیروهای نظامی در منطقه مرزی کله‌گان در پی کمین در مسیر سوختبران به سمت یک موتور سیکلت سوختبر بدون ایست و هشدار شلیک کردند.

۷-یک کودک ۱۳ ساله بلوچ، در پی واژگونی موتور سیکلت و خون ریزی داخلی و عدم رسیدگی پزشکی در بیمارستان امام علی چابهار، پس از ۱۵ ساعت بیهوشی دچار مرگ مغزی شد.

۸-مصطفی محامی نماینده علی خامنه ای در سیستان و بلوچستان در نشستی که اخیرا با شماری از مسئولین و مدرسین حوزه علمیه دارالعلوم مکی زاهدان در رابطه با مدارس علوم دینی اهلسنت داشته ورود نیروهای امنیتی به مدارس و بازداشت طلاب را عملی قانونی و در راستای منافع نظام دانسته است.

۹-تداوم صف‌های طویل سوخت در تمامی شهرهای بلوچستان نارضایتی شدید مردم را در بر داشته است.

۱۰-مامورین اداره نظارت بر اماکن عمومی به همراه نیروهای انتظامی در خیابان خیام شهر زاهدان دستکم دو باب مغازه کتاب‌فروشی اهل سنت را که در مجاورت مسجد مکی میباشند به دلایل نامعلومی پلمب کردند.»

۱۱-مولوی عبدالملک آرامش از مدرسین حوزه علمیه منبع العلوم کوه‌ون سرباز، به سخنان محامی نمایند ولی فقیه در استان سیستان و بلوچستان در خصوص یورش نیروهای نظامی به حوزه‌های علمیه اهل سنت و بازداشت طلاب، که عنوان کرده بود « زاهدان واتیکان نیست » با صدور بیانیه ای واکنش نشان داد.

۱۲- ویدئوی منتشر شده در فضای مجازی نشان میدهد مامورین نظامی با یورش به منطقه مرزی گدار سراوان ده ها دستگاه موتورسیکلت سوختبران بلوچ را توقیف کرده اند و به مقر نظامی خود انتقال داده اند.

۱۳-حکم یک سال حبس و ۷۰ ضربه شلاق از شعبه ۱۰۳ دادگاه نوری زاهدان برای ناصر احمدزهی، یکی از بازداشتیان اعتراضات زاهدان که در آذر ماه سال گذشته (۱۴۰۱) بازداشت شده بود، صادر شد.

۱۴-یک بیمار که جهت شستشوی زخم و تعویض پانسمان به درمانگاه ده تخت خوابی شهر کنارک مراجعه کرده، از سوی برخی از پرسنل این درمانگاه مورد توهین و تحقیر قومیتی قرار گرفته است.

۱۵- یک سوختبر بلوچ با هویت ابراهیم محمدزهی که در اثر خارک انداختن نیروهای پاسگاه تنگ و در پی آن واژگونی خودرو و آتش سوزی در محور کنارک به چابهار دچار جراحات و سوختگی شده بود ،پس از انتقال به شهر کراچی واقع در پاکستان در بیمارستان جان خود را از دست داد.

دکمه بازگشت به بالا