سیاسیمقاله

فعالیت های اقتصادی سرداران سپاه و نفوذ اسرائیل

شبکه کلمه| “حسین باستانی”، روزنامه نگار در یادداشتی به بررسی فساد اقتصادی و وارد شدن فرماندهان سپاه به مسائل اقتصادی پرداخته است و نتیجه گیری کرده است که اسرائیل از همین طریق نفوذ اطلاعاتی قابل توجهی در سپاه پاسداران پیدا کرده است.

موفقیت مکرر حملات اسرائیل به افسران سپاه پاسداران، نتیجه آشفتگی اطلاعاتی نامتعارف این نیروی نظامی است: طیف عظیمی از فرماندهان و مرتبطان سپاه، به‌وضوح درگیر پروژه‌های پرمنفعت در حوزه‌هایی چون واردات، صادرات یا فضای مجازی شده‌اند. افسران جنگی هم، عمدتا در حوزه «برون مرزی» فعالند. وجه مشترک تمام این حوزه‌ها، آن است که آسان‌تر در معرض نفوذ از خارج قرار می‌گیرند.

فعالیت در چنین حوز‌ه‌هایی، البته با توجیهاتی چون دور زدن تحریم‌ها، هماهنگی با عوامل برون‌مرزی سپاه یا عملیات سایبری صورت گرفته. ولی نتیجه عملی این بوده که به‌تدریج، «قبح» ارتباط مستقیم یا غیرمستقیم سپاهیان با افراد حقیقی و مجازی، سازمان‌ها یا شرکت‌های مستقر در خارج شکسته شده است.

در بیش از یک دهه گذشته، دامنه‌ی این نوع ارتباطات چنان گستردش یافته -و منافع حاصل از آنها چنان عظیم شده- که سپاه، حتی در صورتی که قصد سخت گرفتن به «خودی‌های فرنگی‌کار» را هم داشته باشد، به سادگی امکان مدیریت آشفتگی اطلاعاتی موجود را نخواهد داشت.

دکمه بازگشت به بالا