اخباراهل سنتحقوق بشر

تشدید اعدام ها در ایران؛ واکنش ها به اعدام محمد قبادلو و فرهاد سلیمی

شبکه کلمه| در پی اعدام محمد قبادلو وفرهاد سلیمی صفحه اینستاگرام نرگس محمدی خبر داد که ۶۱ زن زندانی سیاسی-عقیدتی اوین در اعتراض به اعدام‌های اخیر و برای توقف اعدام روز پنجشنبه پنجم بهمن ماه اعتصاب غذای عمومی می‌کنند.

حسین رونقی، فعال سیاسی نیز در شبکه اجتماعی ایکس نوشت اجرای حکم اعدام محمد قبادلو «حتی بر اساس قوانین قرون وسطایی» جمهوری اسلامی هم «مصداق جنایت علنی» است. او خطاب به مسوولان جمهوری اسلامی گفت: «ننگ تاریخ بشریت هستید، و قاتلان کودکان و عزیزترین فرزندان این سرزمین زخم‌خورده.»

از دیگر سو، مسعود قره‌خانی، رییس ایرانی‌تبار پارلمان نروژ، ضمن همدردی با خانواده محمد قبادلو، در واکنش به اجرای حکم اعدام این جوان معترض نوشت که او بدون حقوق قانونی و با وحشیگری بسیار در جنبش «زن زندگی آزادی» بازداشت و امروز به‌دست رژیم اعدام شد.

نازنین بنیادی، فعال حقوق بشر هم نوشت: «لعنت بر جمهوری اسلامی و حامیانش.»

دریا صفایی، نماینده ایرانی‌تبار پارلمان بلژیک، جرم محمد قبادلو را «مبارزه برای دموکراسی، آزادی و زندگی بهتر در ایران» توصیف کرد و نوشت: «او را اعدام کردند اما روح مردم ایران آرام نخواهد گرفت؛ ایرانی‌ها تا آخر تلاش خواهند کرد تا رژیم ایران سقوط کند.»

گفتنی است که قوه قضاییه ایران بامداد سه شنبه سوم بهمن از اجرای حکم اعدام محمد قبادلو خبر داد. وکیل پرونده اما با انتقاد از روند حقوقی، قوه قضائیه را به مناظره فراخواند.

محمد قبادلو از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری سال گذشته در ایران به زیرگرفتن عمدی گروهی از ماموران نیروی انتظامی و قتل استوار فرید کرم‌پور متهم شده بود.

بامداد امروز سه‌شنبه ۳ بهمن، فرهاد سلیمی، روحانی کُرد اهل سنت و زندانی عقیدتی پس از ۱۴ سال حبس در زندان قزلحصار کرج اعدام شد. اعدام این زندانی سیاسی بدون اطلاع قبلی و حق انجام آخرین ملاقات با خانواده صورت گرفته است.
خانواده این زندانی عقیدتی روز یکشنبه ۱ بهمن پس از اطلاع از انتقال وی به سلول انفرادی برای انجام آخرین ملاقات از شهر سقز به زندان قزلحصار کرج مراجعه کرده بودند، اما این روحانی اهل سنت بامداد امروز بدون حق انجام اخرین ملاقات در زندان قزلحصار کرج اعدام شد.

ماموستا فرهاد سلیمی، روحانی ۴۳ ساله اهل سقز به همراه ایوب کریمی، انور خضری، کامران شیخه، خسرو بشارت، داوود عبداللهی و قاسم آبسته در فاصله زمانی اواسط آذر تا اوایل بهمن ۱۳۸۸ در شهرهای سقز و مهاباد از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

در اسفند ۱۳۹۴ شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقسیه، این هفت زندانی کُرد را در پرونده قتل عبدالرحیم تینا، به اتهام “اقدام علیه امنیت ملی”، “تبلیغ علیه نظام”، “عضویت در گروه‌های سلفی” و “افساد فی‌الارض” به اعدام محکوم کرد. سه سال بعد در خرداد ۱۳۹۷، شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی این حکم را عینا تائید کرد.

دکمه بازگشت به بالا