سیاسیمقاله

اعدام قانونی یا سلب‌حیات غیرقانونی؟

شبکه کلمه| کامبیز نوروزی حقوق دادن با نقد حقوقی اعدام های اخیر رعایت عدالت و موازین قانونی و حقوقی این اعدام ها را به پرسش گرفته است.
او نوشته است: در پرونده محمد قبادلو و اعدام او وكيل او، امیر رئیسیان ایراداتی حقوقی را در مورد روند اعاده دادرسی و اجرای حکم مطرح کرده‌است که به دلایل کارشناسی با روایت خبرگزاری میزان فاصله زیادی دارد.

پس از انتشار خبر اجرای حکم این اعدام، در افکار عمومی و حقوقدانان نیز این ابهام مهم و پرسش‌برانگیز شکل گرفتند.
این اولین بار نیست که بین حقوقدانان و وکلا و افکار عمومی با تصمیمات قوه قضائیه اختلاف عمیقی پیدا می‌شود. منتها این بار بحث از جان یک انسان است.

اگر گزارشهای خبرگزاری میزان در دفاع از اجرای حکم محمد قبادلو درست باشد، یعنی اجرای حکم از نظر تشریفات دادرسی و اجرای رأی درست و قانونی بوده است.

اما اگر ایراداتی که به روند رسیدگی در مرحله اعاده_دادرسی گرفته شده است وارد باشند، به دار کشیدن قبادلو دیگر یک اعدام قانونی‌ نیست. چیزی می‌شود شبیه اعدام خودسرانه. همه، بخصوص حقوقدانان از تفاوت عمیق اعدام قانونی و اقدام خودسرانه آگاهند.

بازتاب این اعدام در افکار عمومی باز هم موقعیتی حساس و مهم برای قوه قضائیه ساخته است که نمی‌شود به سادگی از آن گذشت.

خبرگزاری میزان در اندازه‌ای نیست که بتواند از عهده توضیح تخصصی و مستند فرآیند این اعدام برآید.
کشف حقیقت فقط یک راه دارد که از عهده رئیس قوه قضائیه و دستور ایشان بر می‌آید و آن اینکه مجموعه مدارک قضایی و لوایح و نظر پزشکی قانونی و آرای شعب در این پرونده بویژه از مرحله فرجامخواهی به بعد عینا و تماما منتشر شوند تا داوری واقعی ممکن شود.

روشن است که اگر این مدارک درستی فرآیند اجرای اعدام را اثبات کنند قوه قضائیه از ایراد و انتقاد مبرا خواهد شد.

اما اگر ایراداتی که به این فرآیند وارد شده‌اند درست باشند یعنی در اجرای این اعدام تشریفات قانونی رعایت نشده‌است و باید کسانی که با اقدام غیرقانونی موجب سلب حیات دیگری شده‌اند در محضر قانون و عدالت حاضر شوند و پاسخ بدهند.

اگر نتوانید افکار عمومی و کارشناسان را به درستی اقناع کنید، توقع باور به اجرای عدالت و قانون در این پرونده نداشته باشید.

دکمه بازگشت به بالا