سیاسیمقاله

از ماموستا فرهاد سلیمی چه می دانید؟

شبکه کلمه| محمد عمر ملازهی، فعال اهل سنت و بلوچ، درباره قتل حکومتی ماموستا فرهاد سلیمی و رنج های این عالم اهل سنت یادداشتی را منتشر کرد که متن کامل آن بدین قرار است:

ماموستا فرهاد سلیمی از روحانیون اهل سنت و ماموستاهای کردستان اهل سقز ، و متولد سال ۱۳۵۸ بود.

وی در مدارس دینی رایج در کردستان که به حُجره معروف هستند تحصیلات خودش را تکمیل کرد و پس از آن در روستاهای اطراف سقز به تدریس و تبلیغ علوم دینی مشغول بود و همچنین در مدرسه دینی مهاباد مدرس علوم اسلامی بود .

ماموستا فرهاد سلیمی در تاریخ ۱۹ بهمن‌ماه ۸۸ توسط نیروهای اداره اطلاعات بازداشت شد اتهام مطرح شده علیه فتوای قتل “ملارحیم تینا” امام جماعت مسجد خلفای راشدین شهرستان مهاباد و از ماموستاهای وابسته به رژیم بود.

ماموستا سلیمی همراه دیگر متهمان این پرونده ( انور خضری، قاسم آبسته، داوود عبداللهی، خسرو بشارت، کامران شیخه و ایوب کریمی) اسفند ۱۳۹۴ از سوی محمد مقیسه به اعدام محکوم شد، اما این حکم اواخر سال ۱۳۹۵ توسط دیوان عالی کشور نقض و جهت رسیدگی به شعبهٔ ۱۵ دادگاه انقلاب تهران ارجاع شد.

زمانی که این استاد علوم دینی اهل سنت در زندان بود پدر وی درگذشت؛ مسئولان زندان اما از دادن مرخصی به وی خودداری کردند و اجازه حضور در مراسم خاکسپاری و نماز جنازه پدرش را به وی ندادند.

وی در زندان مهاباد به دلیل قبول نکردن اتهاماتش مورد شکنجه و بدرفتاری قرار گرفت. ماموستا سلیمی سپس به زندان اوین منتقل شد و مدت ۶ ماه در سلول‌های انفرادی بند ۲۴۰ و ۲۰۹ اوین به سر برد. سپس او را به بند ۳۵۰ منتقل کردند و پس از آن نیز در تاریخ ۲۵ فروردین ۹۱ به زندان رجایی شهر کرج منتقل شد.

ماموستا محمد برائی به مدت سه سال نیم با وی هم بند بوده است در مورد ایشان می گوید که:” ماموستا سلیمی انسانی متواضع و دارای روحیه ای بالا بود که عمرش را وقف نشر دین و علوم اسلامی کرده بود و در زندان بسیار روحیه خدمتگذاری داشت و حتی اجازه نمی داد کسی از هم اتاقی های او ظرف ها را بشورد و اتاق را را تمیز کند و خودش این کارها را انجام میداد”.
آقای برائی می افزاید:” فرهاد سلیمی در زندان هم کلاس های دینی و حفظ قرآن برگزار می کرد و در عین تواضع و اخلاق زیبا در بیان حق انسانی صریح و رُک بود”.

ماموستا سلیمی پس از ۱۴ سال حبس بدون اطلاع‌ خانواده و «حق انجام آخرین ملاقات»اعدام شده و به رجه رفیع شهادت نایل شد.

دکمه بازگشت به بالا