اخباراقتصادیایرانتازه های اجتماعیتصویریکار و کارگری

تجمع کارگران و پرستاران در اعتراض به مشکلات صنفی و معیشتی در چند شهر ایران

شبکه کلمه| تجمع کارگران و پرستاران معترض به شرایط صنفی و معیشتی روز چهارشنبه ۲۳ اسفند دست‌کم در سه شهر ایران

بر اساس داده‌های مرکز آمار ایران، در سه سال گذشته، قیمت کالاهای اساسی بین ۱۲۵ تا ۲۹۰ درصد افزایش یافته است.

تجمع‌های اعتراضی کارگران

به گزارش کانال تلگرامی «افکار نفت»، پایگاه اطلاع‌رسانی مطالبات کارکنان رسمی صنعت نفت ایران، ده‌ها تن از کارکنان شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری با تجمع مقابل ساختمان مدیریت این شرکت، خواستار رسیدگی به مطالبات خود شدند.

معترضان از جمله خواستار حذف سقف حقوق، اصلاح کف حقوق، حذف محدودیت حق سنوات بازنشستگی، اجرای کامل ماده ۱۰ و برکناری مسئولان نالایق شده‌اند.

تجمع‌های اعتراضی کارکنان معترض شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری از ماه‌ها قبل آغاز شده و همچنان نیز ادامه دارد.

همزمان حدود ۱۰۰ تن از کارگران تعمیرات خط راه‌آهن یزد، در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان، مقابل ساختمان استانداری تجمع کردند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، کارگران معترض خواستار رسیدگی به مشکلاتی از قبیل نداشتن امنیت شغلی، پرداخت حقوق معوقه و برخورداری از بیمه تکمیلی و بن کارگری شده‌اند.

ایرنا به نقل از معترضان گزارش داده که شرکت طرف قرارداد با آنها از کارگران خواسته که قرارداد جدید سال آینده را بدون خواندن محتوای آن امضا کنند.

بر اساس این گزارش، ۴۰۰ نفر در بخش تعمیرات فنی راه‌آهن یزد مشغول به کار هستند و این دومین‌بار است که آنها خواستار رسیدگی به مطالباتشان شده‌اند.

حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۲، حدود هشت میلیون تومان در نظر گرفته شده بود. این در حالی است که بر اساس آمار رسمی، هزینه زندگی معمولی برای مردم حدود ۲۵ تا ۲۸ میلیون تومان اعلام شده است.

تجمع‌های اعتراضی پرستاران

از سوی دیگر، جمعی از پرستاران بیمارستان بهشتی در یاسوج هم در اعتراض به پرداخت‌نشدن مطالبات خود، از جمله کارانه، در محوطه این بیمارستان تجمع کردند.

به گزارش کانال تلگرامی «گروه اتحاد بازنشستگان»، پرستاران معترض خواستار واریز تعرفه و کارانه معوقه خود شده‌اند. بر اساس این گزارش، برخی پرستاران هفت ماه کارانه و یک سال تعرفه خود را هنوز دریافت نکرده‌اند.

اعتراضات معیشتی و صنفی کادر درمان و به ویژه پرستاران در حالی ادامه دارد که مقامهای نظام پرستاری در ایران وضعیت مهاجرت پرستاران از کشور را در «مرز بحران» توصیف کرده و نسبت به عواقب کمبود پرستار و نارضایتی شغلی بیش از ۹۰ درصد آن‌ها، هشدار داده‌اند.

تداوم تجمع کارگران و پرستاران و سایر اعتراضات معیشتی در ایران در حالی است که یک رسانه اقتصادی با بررسی داده‌های رسمی مرکز دولتی آمار، گزارش داده که از زمان روی کار آمدن دولت رئیسی تا کنون، یعنی در سه سال گذشته، قیمت کالاهای اساسی بین ۱۲۵ تا ۲۹۰ درصد افزایش یافته است.

دکمه بازگشت به بالا