اخبارایرانپزشکی و سلامتتازه های اجتماعیعلم و دانش

هشدار درباره مهاجرت متخصصان قلب کودک و بلاتکلیفی کودکان بیمار در ایران

شبکه کلمه| سازمان نظام پزشکی ایران در گزارشی، نسبت به مهاجرت متخصصان قلب کودکان از کشور و بلاتکلیفی صدها کودک بیمار هشدار داد. همچنین آمار پزشکانی که می‌توانند جراحی نوزاد انجام دهند را کمتر از پنج نفر اعلام کرد

این سازمان در گزارشی که روز جمعه ۲۵ اسفند منتشر کرده، از مهاجرت یکی دیگر از جراحان پیوند قلب کودکان از ایران در روزهای گذشته خبر داده و نوشته که «فهرست انتظار بیماران این پزشک تا دو سال آینده پر بود و ۶۳۸ کودک نیازمند جراحی در این فهرست قرار داشته‌اند.»

مهاجرت متخصصان کودکان در رشته‌های مختلف همچون سایر گرایش‌های پزشکی در حالی رخ می‌دهد که بر اساس اعلام سازمان نظام پزشکی سالانه، ۱۰ تا ۱۵ هزار کودک مبتلا به بیماری‌های قلبی مادرزادی در ایران متولد می‌شوند، بین ۷۰ تا ۸۰ درصد آن‌ها نیاز به جراحی دارند و عمل برخی از آنان پیچیده است.

بر اساس گزارش سازمان نظام پزشکی، این موضوع وقتی «نگران‌کننده» می‌شود که آمار پزشکانی که می‌توانند «جراحی پیچیده نوزادان» را انجام می‌دهند کمتر از پنج نفر است و فهرست کودکان در انتظار جراحی قلب در بیمارستان «رجایی» تهران، به ‌عنوان بزرگترین مرکز جراحی قلب ایران، تا سال ۱۴۰۵ پر شده است.

هم‌زمان با افزایش آمار مهاجرت پزشکان در سال‌های اخیر، محمد رئیس‌زاده، رئیس سازمان نظام پزشکی ایران، مرداد امسال «خالی‌شدن کشور از پزشک» را بحرانی «جدی» خوانده و در مورد آینده حوزه سلامت ایران هشدار داده بود.

ایرج فاضل، وزیر سابق بهداشت و درمان، هم اردیبهشت امسال از کاهش «نگران‌کننده» استقبال دانشجویان پزشکی از رشته‌های تخصصی جراحی مانند جراحی کودکان و جراحی قلب خبر داده و از این که امروز در بسیاری رشته‌های تخصصی مثل جراحی کودکان یا جراحی قلب «حتی یک داوطلب» وجود ندارد، ابراز نگرانی کرده بود.

دکمه بازگشت به بالا