ایران

پس از هو شدن علی خامنه‌ای در اعتراضات پل خاجو، نماینده اصفهان خواهان حضور رئیسی در اصفهان و تشکیل شورای عالی آب شد

عباس مقتدایی نماینده اصفهان در مجلس در نامه ای به رییس جمهوری خواستار توجه ویژه او به موضوع زاینده رود شد و گفت که به گونه ای تدبیر شود تا ضمن حضور شخص رییس جمهور در اصفهان و تشکیل شورای عالی آب و یا جلسه هیئت دولت در اصفهان، ابعاد مختلف موضوع بررسی شده و راهکارهای مناسب عملیاتی شود.

دیروز جمعه ۲۸ آبان‌ماه ۱۴۰۰، در پی فراخوان کشاورزان اصفهان تجمع کشاورزان اصفهان در پل خاجو، جلوه دیگری داشت؛ کشاورزان که از روزها پیش، با بر پا کردن چادر و با حضور شبانه‌روزی، با در دست داشتن نوشته‌هایی، حقابه کشاورزی را مطالبه و بی‌اعتمادی به مسئولان را گوشزد می کردند، دیروز هزاران شهروند اصفهانی را در کنار خود دیدند که با آنها، همراه و همصدا احیای زاینده‌رود را مطالبه می‌کردند.

یکی از مهمترین صحنه‌های اعتراضات روز جمعه مردم اصفهان را لحظاتی رقم زد، که وقتی نام علی خامنه‌ای از تریبون گفته شد، مردم با صدای بلند او را هو کردند.

«زاینده‌رود من کو»، «زاینده‌رود جاری حق مسلم ماست» و «زاینده‌رود را پس بدین، به اصفهان نفس بدین» از جمله شعارهایی است که در فیلم‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی از سوی معترضان سر داده می‌شود.

موضوع نحوه تقسیم آب در اصفهان در سال‌های اخیر با اعتراض‌های گسترده کشاورزان مناطق مختلف روبه‌رو شده است.

زاینده‌رود با بیش از ۴۰۰ کیلومتر طول در دهه‌های اخیر به‌ علت کمبود بارش‌، خشکسالی‌های متوالی، تراکم جمعیت و افزایش بی‌رویه برداشت در بالادست و استفاده در کارخانه‌ها در میانه‌ راه، به یک رودخانه فصلی تبدیل شده است.

کشـاورزان معترض مافیای آب، دزدی و بالا کشیدن حقابه خود را علت مشکلاتشان می دانند.

کمبود بارش و خشکسالی در دهه گذشته و بويژه امسال، واقعيت تلخی در کشور ماست. ولی مردم مسبب اصلی بحران کم آبی را در عملکرد غلط و سياست مخرب و غيرکارشناسانه جمهوری اسلامی می دانند و نسبت بدان شديدا معترضند. در گردهمائی بزرگ روز جمعه مردم خواهان استعفای “مديران بی کفايت” شدند و گروه هائی از آن ها عليه حکومت شعار می دادند. چند ماه پيش بود که مشابه همین وضعیت استان اصفهان، مردم خوزستان نیز در شهرهای مختلف اين استان در اعتراض به کم آبی به خيابان ها آمده و عليه حکومت و در راس آن علی خامنه ای شعار دادند.

به گفته کارشناسان، مشکل کم آبی با دستور از بالا و کارهای غير کارشناسانه رفع نمی شود. لازمه رفع این مشکل، آزادی کارشناسان محيط زيست، به‌کار گیری متخصصان و مدیران توانا، تشکيل کمیته های تخصصی برای برنامه‌ریزی جامع ملی و محلی و آزادی نهادهای محيط زيستی، کنار گذاشتن نگاه امنيتی حاکم بر محل راه اندازی صنايع استراتژيک و آب بر و استقرار آن ها در استان های مرکزی بجای استان های ساحلی و پيشبرد توسعه پايدار با نگاهی سیستمی به امر توسعه است. عملکرد جمهوری اسلامی پس از چهل و چند سال نشان داده است که حکومت با چنین برنامه هائی بیگانه است.

حرکت اعتراضی کشاورزان از روز دوشنبه، ۱۷ آبان، با تجمع در مقابل شرکت آب منطقه‌ای و صداوسیمای مرکز استان اصفهان آغاز شده است. در اين فاصله کشاورزان شرق اصفهان با چادر قرمز و کشاورزان غرب اصفهان با چادر آبی که بر کف خشک رودخانه بر پا کرده بودند به رغم هوای سرد، شب‌ و روز را آنجا گذرانده اند.

این کشاورزان اگر نتوانند گندم پاییزه را کشت کنند، تا سال آینده درآمدی نخواهند داشت. بدون حقابه، بسیاری از زیرساخت‌های کشاورزی و باغ‌های آنها نیز از بین خواهد رفت.

در این فضا استاندار و مقامات استان با وعده‌های نسیه تلاش می‌کنند کشاورزان را وادار به عقب‌نشینی کرده و از جاری کردن آب زاینده رود و دادن حقابه آنها سر باز زنند.

دکمه بازگشت به بالا